Cultuuromslag in katholiek Breda

27 juni 2024

Op woensdag 26 juni was er een informatiebijeenkomst voor de vier parochies van de pastorale zone Breda. Op de avond werd, net als vorig jaar, duidelijk gemaakt waarom er een cultuurverandering nodig is in de kerk, dit maal naar aanleiding van het visiedocument van bisschop Liesen: Nieuwe wijn in nieuwe zakken.

Pastoor Norbert Schnell schetste hoe de ik-gerichtheid van de huidige tijdgeest het functioneren van de parochies binnendringt en hoe consumentengedrag het gemeenschapskarakter van de kerk ondermijnt. Er is een pastorale bekering nodig die de relatie met Christus centraal stelt en de radicaliteit van de vriendschap met Hem uitstraalt. De parochie is veel meer dan een organisatie, het is op de eerste plaats een gemeenschap die van betekenis is in de wereld door te leven vanuit het evangelie.

Een eerste stap in deze pastorale bekering is om als dragers van de heilige Geest zijn stem op het spoor te komen door met elkaar de Schrift te lezen en samen te bidden. De deelnemers aan de avond hebben daar samen praktisch mee geoefend. Verder gaan de parochies van Breda prioriteit geven aan evangelisatie (door middel van o.a. Alpha en straatmissies) en aan goed leiderschap (iedereen draagt zijn of haar steentje bij aan de cultuurverandering). Belangrijke vragen daarbij zijn wat we gemeenschappelijk kunnen doen, of we het kerkelijk leven nog wel overal in zijn volheid in stand kunnen houden en waar we naar toe gaan.