Sacrament van boete en verzoening

3 oktober 2024

Het is niet meer nodig een aparte afspraak te maken voor het sacrament van boete en verzoening. Voortaan zal er op woensdagavond, voorafgaande aan de eucharistieviering, gelegenheid zijn om het sacrament te ontvangen.

Het sacrament van boete en verzoening, vaak nog het sacrament van de biecht genoemd, is één van de zeven sacramenten van de Kerk. Evenals het sacrament van de zieken wordt dit sacrament ook wel ‘sacrament van genezing’ genoemd. Waar bij het sacrament van de zieken vooral om kracht wordt gevraagd om lichamelijk lijden te dragen of om tot overgave te komen bij sterven, staat bij het sacrament van boete en verzoening de vergeving van zonden centraal.

Fouten uit het verleden kunnen je als het ware verlammen: je moet er vaak aan denken en het laat je niet los, of je voelt je schuldig en niet meer echt vrij. Jezus kan je daarvan bevrijden. In dit sacrament mag je zijn bevrijdende woorden horen: ‘Ik – Jezus – ontsla je van je zonden!’ Iedere priester is in principe op ieder moment aanspreekbaar voor dit sacrament.

Omdat voor veel mensen de drempel hoog blijkt een priester aan te spreken, wordt in de kathedraal vanaf oktober een vaste tijd voor dit sacrament aangeboden: iedere woensdag vóór de avondmis, van 18.15 tot 18.45 uur. Er is dan een priester in de kerk aanwezig. Er hoeft dus geen afspraak gemaakt te worden.